Resa till Stockholm maj 2017

G0TLANDS KONSTFÖRENINGS RESA TILL STOCKHOLM

I  medio maj åkte medlemmar i konstföreningen på en 2-dagars bussresa till en vårfager huvudstad. Resegruppens ledord för planeringen skulle vara kvalitet, bekvämlighet och  besök med guidade visningar på kanske lite udda museer.

På bussfärden mot Stockholm berättade Gun Eile om sin översättning av den ryska Novgorodkrönikan till svenska. Det innebar en stor utmaning och en värdefull kulturhistorisk prestation som resulterade i bokutgivning 2016.

Vårt första besöksmål där naturen möter konsten var Artipelag  vackert beläget på Värmdölandet vid Baggensfjärden. En av Stockholms största konsthallar som i en mycket smakfull stil skapats av ”Baby”Björn och Lillemor Jacobsson.  Artipelag har mycket att erbjuda för den som är intresserad  av skärgård, arkitektur, konst och även god mat. Vi fick uppleva den brittiske keramikern och författaren Edmund de Waal som skrivit den hyllade boken Haren med bärnstensögon.  Han samspelar elegant med den italienske målaren Giorgio Morando känd för sina stilleben av keramiska ting.

På andra dagen två mycket intressanta besök på Djurgården. Familjen Bonniers Nedre Manilla (arkitekt Ragnar Östberg) inrymmer en imponerande porträttsamling som endast är tillgänglig  för privata gruppvisningar. Många stora författare porträtterade av kända konstnärer passerade här revy.

En god lunch intogs hos matkreatören Monika Ahlberg i Thielskas Café. När vi kände doften från ett av tillbehören nämligen ramslök plockad i Lummelunda kände vi oss extra välkomna.

Den förmögne finansmannen Ernest Thiel lät arkitekten Ferdinand Boberg uppföra ett stort hus på Blockhusudden. Först privatbostad med stor konstsamling och efter börskrascherna efter första världskriget konstmuseum (Thielska Galleriet) i statlig regi med förnämlig nordisk  sekelskifteskonst (1900). Den största Munchsamlingen i Sverige finns också här.

Vid Stadsgårdkajen ligger en av de nya populära mötesplatserna i Stockholm,  nämligen Fotografiska. Publikdragande fotoutställningar och ett genomarbetat  restaurangkoncept (Paul Svensson) lockar många gäster. Konstnärsduon Sarah Coopers och Nina Gorfers prisade verk presenterades. Vid sina långa utrikesfärder förbereder de sig noggrant genom intervjuer med befolkningen och studier av ländernas historia och kultur.

Stockholmsbesöket avslutades i restaurangen medan vi med en vacker blick över stadens vatten började smälta alla intryck.

Text och foto:  Curt  Svedberg