Höstutflykt den 10 september 2016

Ett antal konstintresserade medlemmar fick i härligt sensommarväder många fina konstupplevelser, då vi besökte ett antal konstnärer den 10 september 2016.
Vi skulle först få bekanta oss med målaren som älskade öar och också gärna bjöd på färgfest, nämligen Stig Alyhr(1919-1995). Curt Svedberg informerade om Stig Alyhrsällskapets syfte och verksamhet. Efter många års förhandlingar om arvet efter Stig tillerkändes Sällskapets Stiftelse i februari i år all konst som förvarades på Alyhrgården på Fårö. En dom i tingsrätten reglerade detta.  På Galleri Gräne i Väte har ca 250 målningar funnit en ny hemvist och kan nu visas för allmänheten.
Nedan en av Stig Alyhrs tavlor, som finns på Galleri Gräne.

Maj Wennerdahl berättade initierat om Stigs konstnärskap.Vi lyssnade på historier förknippade med tavlorna. Färgsprakande tavlor som säkert inte lämnade någon oberörd.

På övervåningen visades Majs egen produktion.

Norrlanda var nästa besök. Här finns glaskonstnären Jennie Olofssons hytta, där hon tillverkar transparent bruksglas. En sprudlande och pedagogisk konstnär talade om sina tio år med glas.
Hyttan startades för ett år sedan och  har redan flera stora kunder.

En härlig lunch avnjöts på hamnkrogen i Herrvik och därefter gick resan vidare till Sysne.
Här tog Anne Nilsson och Christer Jonson emot oss. Anne berättade om sin produktion - grafik, målningar och betong. Grodor, fåglar, katter och nyfikna surikater i betong, väckte köpbegäret.
Christer talade om sina böcker och inte minst om bokens historia, information som säkert var obekant för många av åhörarna.
Anne Nilsson med en av sina katter.
Christer Jonsson i sin studio.

Sista besöket gjordes hos Torleif Solberg, Etelhems krukmakeri. Denna anläggning är Gotlands äldsta krukmakeri och har fungerat i samma lokal utan avbrott sedan slutet av 1800-talet. Under senare år har en väsentlig utbyggnad skett. Olika typer av keramik fanns att se och köpa.
En berikande dag kunde vi nog alla konstatera när vi steg av bussen i Visby.

Text: Carin Guterstam
Foto: Lisbeth Elfsberg