Referat konstresa 140920

Lördagen den 20 september 2014 reste föreningen norrut för att besöka fyra konstnärer.

Första anhalten var hos Göran Gidestam, Lärbro.

Göran Gidestam, Lärbro är känd för bl a sina Stockholmsmotiv, där han med lekfullhet skapar en bildyta full med förvandlingar. Färgerna är starka och väl avvägda.
Läs mer på hans hemsida >>

Därefter for vi vidare till Heiner Peter Norberg,  som bor och arbetar i Valleviken.
Läs här om honom själv och hans konstnärsskap >>

Bild från Peter Heiner Norbergs ateljé.

Efter en god lunch på Sjökrogen vände vi bussen mot Kyllaj och
Ann Wolff,  som är mest känd för sin glaskonst, men även teckningar och bronsfigurer.
Här hittar Du hennes hemsida >>

Birgitta Lindahl, Hellvi, är en välkänd textilkonstnär. Hon arbetar med
både textil och andra material. Medlem i Textil Gotland.

~ ~ ~ ~ ~

Lördagen den 20 september arrangerade Gotlands konstförening en utflykt till konstnärer, bosatta på norra delen av ön.

Ett glatt gäng av förväntansfulla medlemmar steg på bussen, vars första stopp var hos konstnärerna Göran Gidenstam och Kerstin Diedrich i Gisslause. Först fick vi en historisk tillbakablick om platsen och sedan visade och berättade Göran om sin konst; geometriska former som är uppbyggda på det gyllene snittet. Intressant och tilltalande. Han har bland annat skapat väggmålningen till Sveriges Riksdag, entrén till Skandiasalen.

Kerstin visade sina tavlor och gav oss en förklaring till att det blir så mycket fiskar på hennes bilder. En rolig infallsvinkel.

Resan gick vidare till Valleviken där konstnär Heiner Peter Norberg tog emot oss. Här kunde vi njuta av hans fantastiska trädgård och trädgårdsskulpturer, men även hans måleri och grafik. Vackra bilder och finstämd färgskala. Så var det dags för lunch, som avnjöts på Vallevikens restaurang,vackert belägen nere vid hamnen.

I Kyllaj har konstnären Ann Wolff numera sin verkstad,belägen intill den vackra byggnaden från 1600-talet,som är hennes hem och ateljé. I verkstaden fick vi veta hur man tillverkar gjutformar, som bara är ett moment i en lång och tidsödande process innan glasskulpturen är färdig. Ateljén visade upp storslagna glasskulpturer, men även en del bronser och målningar.

På vägen tillbaka till Visby passade vi på att besöka textilkonstnären Birgitta Lindahl i Hellvi. Hon hade ett brett register av olika tekniker. Material från siden till sisal. Spännande.

Efter denna sommarvarma dag med många besök, kunde vi nog alla somna med en mängd nya intryck.

Carin Guterstam
Gotlands Konstförening